czwartek, 14 Grudzień 2017,
imieniny obchodzą: Alfred, Izydor

Aktualności

A A A

Strona główna / Aktualności / Z cyklu "Prawa Sobota" - reklamacja wadliwego towaru

Z cyklu "Prawa Sobota" - reklamacja wadliwego towaru

data dodania: 2017-12-02 16:24:39

W ciągu roku dokonujemy wielu zakupów. W okresie przedświątecznym zwiększają się natomiast liczba kupowanych sprzętów RTV, AGD oraz zabawek. Jak jednak zachować się w przypadku, kiedy kupiony przez nas towar okaże się wadliwy?

Potoczna reklamacja, to inaczej instytucja rękojmi za wady towaru. Chodzi więc o odpowiedzialność sprzedawcy za towar wadliwy, przy czym wady mogą przybrać charakter fizyczny lub prawny (np. kiedy rzecz należy już do innej osoby), te drugie są jednak o wiele rzadsze. Przede wszystkim chodzi więc o brak jakiejś funkcjonalności.

Jeśli w urządzeniu ujawniła się jakaś ukryta wada, musiała istnieć w momencie zakupu – przez rok od momentu sprzedaży istnieje takie domniemanie. W przypadku zauważenia wady między 12. a 24. miesiącem od wydania towaru, to na konsumencie spoczywa obowiązek wykazania, że wada towaru istniała w momencie zakupu, bo domniemania już nie ma. W przypadku towaru używanego, całkowity okres odpowiedzialności za wady towaru skrócony będzie do jednego roku.

Jeżeli dany przedmiot był używany zgodnie z przeznaczeniem, to znaczy np. nie doszło do żadnego spięcia z powodu złego napięcia sieci elektrycznej, w pełni będzie działać wspomniane domniemanie istnienia wady w momencie sprzedaży. Ponadto, sprzedawca nie może w żadnym wypadku zasłaniać się terminem, chyba, że od zakupu minęło więcej niż dwa lata – wówczas możliwość reklamacji przestaje istnieć.

Reklamację dla celów dowodowych najlepiej jest złożyć w formie pisemnej. Takie pismo reklamacyjne najlepiej przekazać sprzedawcy bezpośrednio, za potwierdzeniem na osobnej kopii. Można też dokonać tego listownie za potwierdzeniem odbioru. Ponadto sprzedawca nie może uzależnić przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego, co jest częstą praktyką w Polsce. Podstawą prawną jest art. 558 § 1 Kodeksu cywilnego – paragon nie jest konieczny, jedynie ułatwia procedurę reklamacyjną. Jeśli sprzedawca zażąda jednak jakiegoś potwierdzenia, warto dołączyć do żądania kserokopię paragonu zamiast jego oryginału.

W piśmie należy zawrzeć żądanie naprawy lub wymiany towaru, które musi być rozpatrzone przez sprzedawcę w ciągu 14 dni kalendarzowych od złożenia. Po upływie tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna, a sprzedawca nie może odmówić spełnienia żądania konsumenta.

Wszelkie koszty reklamacji ponosi sprzedawca, w szczególności koszty wymiany i naprawy, ponadto także koszty wysyłki. Jeżeli więc towar zamówiliśmy za pośrednictwem Internetu lub telefonicznie, koszty odesłania przesyłki obowiązany jest nam zwrócić sprzedawca.

Należy pamiętać, że takie zasady rękojmi wynikające z Kodeksu Cywilnego chronią jedynie konsumentów, to znaczy, jeżeli dojdzie do sprzedaży hurtowej, nie na użytek własny, obowiązywać będą inne zasady.

 

Zadanie publiczne jest finansowane ze środków powiatu zawierciańskiego.

Wydawca:

Centrum Inicjatyw Lokalnych
42-400 Zawiercie, ul. Senatorska 14

Pomóż nam rozwijać serwis:
1%

Podaruj 1% podatku
KRS: 0000215720