czwartek, 21 Styczeń 2021,
imieniny obchodzą: Agnieszka, Jarosława

Aktualności

A A A

Strona główna / Aktualności / Dzieci w Łazach mają lepiej

Dzieci w Łazach mają lepiej

data dodania: 2020-07-06 20:40:37

Przyzakładowe Centrum Zabawy, do którego uczęszczało początkowo 15 dzieci w wieku od 6 miesięcy do lat 4. Od kwietnia 2012 r.działa natomiast Klub Dziecięcy dla 30 maluchów.

Od 2009 r. na terenie Gminy Łazy funkcjonuje Przyzakładowe Centrum Zabawy, do którego uczęszczało początkowo 15 dzieci w wieku od 6 miesięcy do lat 4. Od kwietnia 2012 r. działa natomiast Klub Dziecięcy dla 30 maluchów

Placówka została uruchomiona przy ul. Brzozowej 19 przez Chrześcijańskie Stowarzyszenie Dobroczynne. Jej powstanie było niezbędne, gdyż wiele matek zatrudnionych w Domu Nadziei w Łazach miało problemy ze znalezieniem bezpiecznego i optymalnego miejsca do rozwoju dziecka podczas swego pobytu w pracy. Godzenie życia zawodowego i rodzinnego w tamtym okresie było dla rodziców trudnością. Najmłodsze dzieci mogły przebywać tylko w żłobku lub pod opieką innej osoby, często z rodziny. Zaproponowano nowatorskie rozwiązania, wprowadzające specjalistyczną opiekę dla maluchów na 4 godziny dziennie. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie środki z Europejskiego Funduszu Społecznego  Priorytet I Zatrudnienie i Integracja Społeczna, Poddziałanie 1.3.2 Projekty na rzecz promocji równych szans kobiet i mężczyzn oraz godzenia życia zawodowego i rodzinnego. Inicjatywa działa w oparciu o autorski program Moniki Rościszowskiej-Woźniak „Dobry start przedszkolaka”. Program ten został nagrodzony I miejscem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w kategorii „Konkurs na najlepsze programy wychowania przedszkolnego”. Autorka programu jest członkiem Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A.Komeńskiego w Warszawie. Praca odbywa się metodą projektów, co znaczy, że wszystko, co dzieci poznają, jest związane z bezpośrednim przeżyciem danej sytuacji. Każdy projekt ma trzy etapy. Na początku wybierany jest temat, który inicjowany jest często przez same dzieci podczas codziennej zabawy, np. czesanie lalek. Następnie działania wkraczają w fazę badawczą zarówno w pomieszczeniach przedszkolnych, jak i w terenie, na przykład tworzony jest kącik fryzjerski w sali, zorganizowane zostaje wyjście do salonu fryzjerskiego, gdzie oglądana jest praca fryzjera, poznaje się akcesoria, powstają fryzury i zadawane są pytania personelowi zakładu. W końcowym etapie następuje dzielenie się nabytą wiedzą i nowymi umiejętnościami z innymi dziećmi i rodzicami, a później wykorzystywane są one w zabawach. Metoda projektów daje dziecku szansę wyboru  na różnym poziomie rozwoju, uczy je odpowiedzialności za pracę, uspołecznia i uaktywnia. Nie ma podziału na grupy wiekowe, to znaczy razem bawią się dzieci w wieku 1–4 lat. Grupa taka odwzorowuje naturalne środowisko rodzinno-sąsiedzkie, które odgrywa główną rolę wychowawczo-edukacyjną. Doświadczenia przekazywane w grupie różnowiekowej wywierają korzystny wpływ, wzmacniają zdolności przywódcze, zachowania prospołeczne, uczą w  naturalny sposób współżycia w grupie i odpowiedzialności zespołowej. Od kwietnia 2012 r. funkcjonuje Klub Dziecięcy. Przygotowano 30 miejsc dla dzieci od 1 roku życia do 3 lat dla dwóch grup dopołudniowej i popołudniowej  w których dzieci przebywają do 5 godzin dziennie. W ramach pobytu w klubie zapewniane są dziecku wykwalifikowana opieka oraz wyżywienie. Poprzez zajęcia dzieci uczą się zabawy w grupie, dzielenia się z innymi, nabywają umiejętności niezbędnych w życiu codziennym, tj. samodzielnego rozbierania i ubierania się, samodzielnego jedzenia przy stolikach, sprzątania po sobie po skończonej zabawie. Przeprowadzany jest także trening czystości. Codziennie dzieci przebywają na świeżym powietrzu od pół do dwóch godzin (w zależności od warunków atmosferycznych) na bogato wyposażonym placu zabaw. Wszystkie maluchy uczestniczące w zajęciach Klubu Dziecięcego posiadają  karnety upoważniające do korzystania z nauki pływania pod fachowym okiem instruktora. Planowane są  również zajęcia z nauki języka angielskiego. Umożliwiamy także rodzicom wgląd w wychowanie, kształcenie i przekazywanie wartości ich dzieciom. Uczestnictwo rodziców w realizacji programu wykracza poza zwyczajową współpracę. Rodzice mają prawo do obecności na zajęciach. Przez obserwacje zajęć i rozmowy z nauczycielem rozwijają kompetencje wychowawcze, uzyskują pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, otrzymują informacje o pomocy specjalistycznej. Dzięki specyfice placówki, gdzie grupa liczy maksymalnie 15 dzieci oraz 4 opiekunów, którzy swoją pracą wspierają indywidualny rozwój dziecka oraz podążają za nim, zwiększa się jakość opieki, będącej gwarancją komfortu psychicznego rodziców i większej elastyczności zawodowej.

Artykuł archiwalny rozmowa  Joanny Walczak 

Zawiercianin  ZIMA 2012 Nr 3 (11)
 

Wydawca:

Centrum Inicjatyw Lokalnych
42-400 Zawiercie, ul. Senatorska 14

Pomóż nam rozwijać serwis:
1%

Podaruj 1% podatku
KRS: 0000215720